Monday, March 1, 2010

PERIHAL CUKA....

"Rumah yang menyimpan cuka tak akan menderita dari kemiskinan" - Diriwayatkan oleh Ummu, Tarmizi, Baihaqi

"Cuka adalah kemudahan bagi manusia" Diriwayatkan oleh Muslim

"Allah telah meletakkan berkat dalam cuka, ia digunakan oleh para nabi sebelum aku", diriwayatkan oleh Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja

Nabi Muhammad (saw) suka kepada cuka.

Jabir menceritakan, "Suatu hari Rasulullah memperlawa saya ke rumahnya. Dia dihidangkan roti. Dia bertanya: 'Adakah apa-apa sos perasa?" Mereka menjawab "Tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, 'Cuka adalah sos yang baik. "

Jabir pernah berkata, "Aku menyukai cuka sejak aku mendengarnya daripada Nabi Allah".

Naf'a berkata, "Aku menyukai cuka sejak aku mendengarnya daripada Jabir."
[Muslim, Abu Dawud, Nasa'i]

Sebaik sahaja anda mengambil cuka epal, ia akan mula menghilangkan kelesuan. Anda boleh merasakannya hanya dalam masa dua jam.


Anda boleh melakukan ujian sendiri, selepas dua jam minum cuka epal air kencing anda akan lebih jernih. Anda juga boleh melakukan ujian menggunakan kertas litmus (kertas yang digunakan untuk menguji tahap pH). Sebelum minum cuka epal, air kencing anda akan lebih berasid, tapi selepas minum cuka epal air kencing anda akan lebih beralkali.


Fungsi hati dalam badan kita adalah untuk melarutkan bahan beracun yang terhasil dalam tubuh kita, jadi kita harus memastikan hati bekerja dengan baik. Daging, ikan, telur, minyak kelapa, hijau, cuka, dan makanan berzat lainnya bertindak seperti ubat untuk hati.

Setengah ahli perubatan di Timur percaya bahawa tekanan perasaan adalah hasil dari hati yang tidak sihat. Cuka epal adalah ejen detoksifikasi dan membersihkan organ hati.

Sejak berkurun lamanya, oxymel-kombinasi cuka epal dan madu - telah secara meluas digunakan untuk melarutkan deposit kalsium yang menyakitkan dalam tubuh, untuk sakit sendi seperti arthritis dan masalah kesihatan lain seperti demam jerami (hay fever).

0 comments: